András apostol
egyike volt a
tizenkét
tanítványnak, akik
szem- és fültanúi
lettek
Jézus Krisztus
földi művének.
A Galileából (nem-zsidók-tartománya)
származó András
testvére volt
Simon Péter,
akit
Jézus az
egyház alapjává tett
meg.
András
Isten-keresésére
jellemző, hogy a
Jézus szolgálatát
előkészítő utolsó
próféta,
Keresztelő János
tanítványává
szegődött, majd miután
szolgálata csúcsán
Keresztelő János
rámutatott az "Isten
Bárányára"
(Jézusra),András
azonnal
Jézus
követője lett.
Testvérét, Pétert
is András vitte
Jézushoz, s míg
András a maga
elhatározásából
akart Jézus
tanítványa lenni,
addig Pétert
Jézus szólította fel
erre a szolgálatra.
Így a két
testvér otthagyta a
halászéletet és
háromévnyi
tanítványságot
vállaltak, utána
pedig életük végéig
tanúságot tettek szerte a világon,
és Jézus Krisztus
mellett életük árán
is kiálltak.
Az
evangéliumokban
András apostol a
józan gondolkodású,
kulturálisan
nyitott, tettre kész
tanítvány képét
jeleníti meg,
mely természete a
legendákban
fennmaradt
élettörténetében is
kirajzolódik.
Valószínűleg ezen
mélyen emberséges
tulajdonságainak
köszönhető az is,
hogy Jézus
feltámadása után az
isteni elhívást
elsőként
Kis-Ázsiában
teljesíti, de nem a
Pál által látogatott
tengerparti
területeken, hanem
Örményországban
és Kurdisztánban,tehát a
Fekete-tengertől
délre eső vidékeken.
Valószínűsíthető,
hogy András
szeretettel és nem
erőszakkal végzett
szolgálatának
eredménye, hogy a világon
először
Örményországban lett
államvallás a
kereszténység.
A legendás és
titokzatos szkíták
is beengedték Jézus
apostolát belső
életükbe, miután
átlépte a Dunát.
A "szkíta
erkölcs" és a
"szkíta törvény"
igen híresek voltak
az ókorban, s ma már
azt is tudjuk, hogy
elképesztően
szervezett
társadalmú, magas
kultúrát művelő ősi
és hatalmas nép
voltak. De András
nem csak hogy az
országukban
telepedhetett le egy
időre, hanem komoly
mértékben részt vett
Szkítia vallási
életének
alakításában is.
András apostol,
ahogy más kultúrák
esetében, úgy a
szkítáknál is
alaposan
elmerülhetett a
hagyományokban, a
nép Isten-hitében.
A szkíták és
Thrákia után András
Görögországba ment,
ahol megint
kapcsolatba kerül a
görögséggel.
Aztán az achaiai
Pátra(Pátrai)
városába ment, ahol
a királlyal hitvitát
folytatva, a
hitvitájuk
végeztével börtönbe
vetette, majd keresztre
feszíttette Kr. u.
60-ban, a
legendák által
tanúsított ún. "Andráskeresztre"
(X-formára ácsolt
kereszt).
Szent András
ikonográfiai
ábrázolása a késő
középkor óta
tipikusan „andráskereszttel”
történik, amelyet
vagy átfog,
vagy melyre
felfeszítik.
A legenda
szerint a saját
kérésére feszítették
andráskeresztre,
mivel azt mondta,
hogy nem méltó a
Krisztuséval azonos
formájú keresztre
feszítésre.
András apostol
nagyon fontos
személy a magyar
nemzet
emlékezetében. Annál
is inkább, mivel a
magyarság önmagát
szkítának
jelölte meg ezer
éven át, és
számtalan
szkíta-hagyomány
mutatható ki a mai
napig a gazdag
magyar kultúrában.
A szkíta
emlékezet ezért
megtartotta azt a
hagyományt, hogy a
magyarság a jóhírt
elsőként nem
térítőpapoktól,
hanem András és
Fülöp apostoltól,
Jézus két
tanítványától kapta.
Éppen ezért nem
véletlen, hogy a
Kárpát-medencében
épített első
keresztény templomok
zöme Szent András
tiszteletére épült.
Valószínűleg eme
régi keresztény hit
miatt jellemző
lelete a magyar
honfoglalás kori
síroknak a kereszt.
|