Az
özvegyasszony két
fillérje
Amikor
feltekintett,
látta,
hogyan
dobják a
gazdagok
áldozati
ajándékaikat
a perselybe.
Észrevett
ott egy
szegény
özvegyasszonyt
is,
aki két
fillért
dobott abba,
és így
szólt:
"Bizony,
mondom
nektek, hogy
ez a
szegény
özvegyasszony
mindenkinél
többet
dobott a
perselybe.
Azok
ugyanis mind
a
feleslegükből
dobtak
az
áldozati
ajándékokhoz,
ő azonban
szegénységéből
mindazt
beledobta,
amije
volt, az
egész
vagyonát".
Magyarázat:
A gazdagok
valószínűleg
előhúzták vaskos
erszényüket, a
pénzérméket úgy
dobták a perselybe,
hogy ezek zajt
keltsenek,
bizonyítványt kértek
a soros
felvigyázótól
(őrtől) stb., azaz
művük nem maradt
észrevétlen. Ezzel
szemben az özvegy,
akire senki sem
ügyel, úgy közeledik
a perselyhez, hogy
senkinek sem tűnik
fel. Adományához nem
férhet kétség, mert
nem hiú kérkedésből,
gőgből vagy érdekből
fakad. Ő a valódi
jámborságot
testesíti meg, az
előbbiek azonban
hamis
vallásosságukról
tesznek tanúságot .
Lehetséges, hogy a
gazdagok bőkezűen
adakoznak, de ez nem
sodorja veszélybe
gazdasági
helyzetüket vagy
biztonságukat.
Lemondásuk mindenkor
figyelemre méltó, de
nem annyira, mint az
özvegy esetében, aki
szinte egész
jövedelmét odaadta.
Jézus arra szólít
fel, hogy hatoljunk
a látszat mögé,
amelynél
valamennyien könnyen
megállunk, és
jussunk el a
valósághoz:
lehetséges ugyanis,
hogy a legnagyobb
adományozók vagy a
legnagyobb hívők
éppen azok, akik
látszólag keveset
adnak, vagy kevésbé
vesznek részt a
templomi
szertartásokon. Ezt
az elemi és alapvető
jézusi
figyelmeztetést
nagyon gyakran
elfeledjük mind a
«jócselekedetek»
értékelésében, mind
a helytelen
cselekedetekkel
kapcsolatos
felelősség
mérlegelésében.
Ahhoz, hogy egy
ember
cselekedeteinek
összegző értékelését
megadhassuk,
mindenkor figyelembe
kellene vennünk a
cselekvő személyes
helyzetét és
életkörülményeit.
A látszat
ugyanis mindig csal.
|