János születésének körülményei hasonlóak Jézuséhoz. Az ő jövetelét is angyal jelezte.

Idős szüleinek már nem lehetett gyermekük, de isteni beavatkozás következtében megszületett János.

Harmincéves koráig ő is távol volt a világ zajától, Júda hegyei között csendes életet élt. Türelemmel várta, míg az Úr megszólítja.

Nem járt a rabbik iskolájába. Jézushoz hasonlóan az Írásból merítette tudását.

Gyermek- és ifjúkorában is Istennel járt és a Szentlélekkel együttműködve készült páratlan, útkészítői szolgálatára.


Keresztelő János közvetlenül Jézus megjelenése előtt lépett fel rendkívüli erejű beszédeivel.

Hirdette, hogy Isten országának megjelenése már a küszöbön van. A népnek megtérésre van szüksége:

"Teremjetek hát a megtéréshez méltó gyümölcsöket!"A megítélés ideje elérkezett: "A fejsze a fák gyökerére vettetett.

Azért minden fát, amely jó gyümölcsöt nem terem, kivágnak és tűzre vetnek" (Mt. 3:8-10).

A Messiás közvetlenül ő utána fog megjelenni.


- "Utánam jő, aki erősebb nálam, akinek nem vagyok méltó, hogy lehajolva saruja szíját megoldjam" (Mk. 1:7).


Tömegek keresztelkedtek meg Jánosnál. Az Ószövetségben az Izrael Istenéhez vágyakozó pogányokat a megtérés jelképeként vízzel lemosták.

Most viszont Ábrahám fiainak is meg kellett bűneikből tisztulni. János kiáltó szónak nevezte magát a pusztában.

János nem volt szomorú ember, "örvendezve örült" (Jn. 3:29) munkája közben. Nem volt torzonborz, önmagából kikelt, üvöltöző próféta,

amint Oscar Wilde: Salome c. darabjában mutatja be. Mértékletes életű, kimagasló jellemű ember volt.


Jánosnak időszerű üzenete van ma is. Jézus második eljövetele előtt ugyanilyen útkészítők jelennek meg, akik tisztán

és Illés próféta erejével szólaltatják meg Isten üzenetét (Lásd: Mt. 24:14; Mal. 3-4. Illés élete: I. Kir. 17-II. Kir. 2-ig,

különösen I. Kir. 18. fejezetét!).

Küldetésük hozzá hasonlóan nagy erejű lesz és a Megváltó megjelenését készíti elő.
 

Jézus is elment Jánoshoz, de ő először nem akarta megkeresztelni. Bűntelensége miatt nem is volt rá szüksége.

Krisztus ekkor azt mondta:


- "Engedj most, mert így illik nékünk minden igazságot betöltenünk" (Mt. 3:15).

Jézus példaadása felhívás volt és üzenet az őt követőknek, hogy ők is betöltsék úgy, ahogy Jézus tette.

A Biblia a tudatos megtérés utáni keresztségről beszél (Mt. 28:19).


Mikor Jézus feljött a Jordán vizéből, "a Szentlélek mintegy galamb képében alászállt rá és megnyugodott rajta" (Mt. 3:16; Mk. 1:20; Lk. 1:21-22). Messiássá a Szentléleknek ez a különös cselekedete avatta. A Messiás szó jelentése: Isten lelkével felkent.

Az Ószövetségben papokat, királyokat és prófétákat kentek föl olajjal, ami a Szentlélek jelképe. Nélküle ugyanis e tisztségeket nem lehet jól ellátni.

 Jézus a Szentlélekkel teljes pap, király és próféta egyaránt.

 


Az Atya is megnyilatkozott égi szózatában:


- "Ez az én szeretett fiam, akiben gyönyörködöm" (Mt. 3:17).

A paradicsomi bűneset óta az Atya "hozzáférhetetlen világosságban lakozik" az emberek számára, és az "emberek közül senki nem látta,

 sem nem láthatja őt" (I. Tim. 6:16).

Ez a tény azt mutatja, hogy Jézus által közelebb került egymáshoz a menny és a föld.